Første drone på museum

Første drone på museum

24. februar 2017
Kommunikasjonssjef

Den første dronen som har operert både i Arktis og Antarktis, er blitt pensjonist. Snart finner du den på Norsk Luftfartsmuseum i Bodø.

Vi i Norge er stolte av våre polarhelter, som var pionerer i Arktis, Antarktis og krysset Grønlandsisen. I Norut er vi stolte av vår egen polarhelt, pioneren CryoWing Roamer, som var den første dronen som opererte i Arktis, Antarktis og på Grønlandsisen. Dronen har vært på vingene i ti år, og er nå klar for museum.

Under konferansen Droner i Norge i Bodø 7. februar, overrakte konsernsjef i Norut Ivan C. Burkow Noruts eldste ubemannede fly til Hanne Jakhelln, direktør ved Norsk Luftfartsmuseum. Museet har et nasjonalt ansvar for å formidle, forske på og forvalte luftfartshistorien. Jakhelln kvitterte at hun skal finne plass til CryoWing på museet.

- Droner er en viktig del av samtidens og fremtidens luftfartshistorie. Vi vil finne plass til dronen under temaet fremtiden i vår permanente utstilling om sivil luftfart kalt ”Vi flyr! En reise gjennom norsk luftfartshistorie”.

- Det er viktig for oss å være aktuelle i forhold til luftfartens utvikling, og denne gaven er et vesentlig og svært viktig tilskudd til vår samling av viktige luftfartshistoriske gjenstander, sier Hanne Jakhelln.

Hun forteller også at Norsk Luftfartsmuseum har planer om å utvikle et eget formidlingsopplegg om droner. 

Besøk Norsk Luftfartsmuseum på nett.

Rivende utvikling

Ti år er lang tid når man ser på utviklingen av sivile droner i Norge. Leketøysdroner og små kameradroner er blitt allemannseie de siste årene. Ifølge Luftfartstilsynet er det i dag 2200 godkjente RPAS-operatører i Norge. Disse driver ren kommersiell virksomhet, eller slik som i Noruts tilfelle: forskning, teknologiutvikling og datainnsamling.

Norge er langt fremme i europeisk sammenheng når det gjelder regelverk for ubemannede luftfartøy. Det kreves kunnskap om både sikkerhet, etikk og luftfart for å kunne operere trygt. Fra 1. februar i år ble det innført krav til eksamen for piloter, fartøysjefer og operative ledere som skal operere fly i kategori RO2 og RO3, det vil si fly som er over 2,5 kg og 25 kg.

Har holdt på i ti år

Noruts første arktiske operasjoner med CryoWing Roamer skjedde i Antarktis i 2007 og på Svalbard i 2008. Siden den gang har Norut utviklet og forbedret instrumenter og navigasjonssystemer. Norut har supplert med større og mindre flytyper, og har nylig tatt i bruk storebroren CryoWing Explorer, som skal benyttes til datainnsamling på Svalbard for første gang denne våren.

VIDEO: Første autolanding med CryoWing Explorer (februar 2017)

Dette bruker Norut ubemannede fly til: Norut er stadig ute og flyr (link)

CW Roamers reise

Dette er noe av det CryoWing Roamer har vært med på før flyet havnet på museum: