Satellitter, fjernmåling og ubemannede fly

Satellitter, fjernmåling og ubemannede fly

Aktuelt

Norinnova

Norut selger sin eierandel i Norinnova Technology Transfer til SIVA, UiT Norges arktiske universitet, Nordland fylkeskommune og Troms fylkeskommune.

På Elvenes i Salangen gjøres Cryowing Explorer klar til flygning. Dronen sender video og bilder som bearbeides, geotagges og gjøres tilgjengelig i nær sanntid over internett. Foto: Andreas Tøllefsen.
Droner

Hvis en pensjonist utenfor Harstad setter ut småbåten for å dra seg koking denne uka, risikerer han at belgiske myndigheter på et kontrollrom i Brussel vet om det blir ferskfisk til middag, før kona får vite det.

Administrerende direktør Elisabeth Maråk Støle sparker i gang Norges nye store forskningsinstitutt NORCE. Foto: NORCE.
NORCE

I dag, 1. oktober,  sparkes det nye norske forskningskonsernet NORCE i gang. Norut forhandler med NORCE om å bli neste selskap med på laget.

3D-bilde av Raipas masseuttak i Alta. Foto: Vidar Kilen, Norut.
Droner

Denne uka flys det med droner fra Alta i vest til Vardø i øst, og fra Mehamn ved kysten til Karasjok på vidda.

I august 2014 målte bakkeradaren store bevegelser, markert med rødt, i steinbreene i Ádjet. (Foto: Norut).
Permafrost

For første gang er det dokumentert at steinbreer i Skandinavia beveger seg raskere enn før. Årsaken er at permafrosten tiner i nord.

Temesgen Yitayew trengte ikke dra langt for å finne havis, her er radarinstrumentene satt opp på isen i Kattfjord på yttersiden av Kvaløya, bare 40 km utenfor Tromsø. Foto: IFT, UiT.
Radar

Havis og isbreer i polområdene kan nå kartlegges – ikke bare i utbredelse, men også i dybden.

Nye radarmålinger med lengre bølgelende (L-band) gjør at forskerne nå kan få informasjon om isens kvalitet i dybden og kan studere den fasen der sjø møter is, altså undersiden av isen. Foto: Peter Leopold.
Radar

Fysiker Jakob Grahn har studert sjøis med samme prinsipp som flaggermusa bruker i sin navigering, nemlig med radarbølger.

Skjermbilde fra Chopins nettside (http://www.chopin-project.eu/). Foto: © Airbus.
Droner

Insekt som limer seg fast til fly gir friksjon og fører til økt forbruk av drivstoff. Nå skal droner brukes til å teste overflatebehandling som skal begrense insektplagen.

Sider